Rok a půl zvala VZP na vyšetření dopisem. Výsledek: přes 3 miliony prohlídek

Za 18 měsíců od roku 2014 do letošního června, kdy VZP zvala své klienty na preventivní onkologická vyšetření dopisem zasílaným přímo na jejich adresy, vykázali lékaři nejsilnější tuzemské pojišťovně přes 3 miliony těchto prohlídek. Projekt adresného zvaní tak zvýšil docházku na některá vyšetření až o 26 %. Pravidelná preventivní návštěva lékaře přitom může lidem v mnoha případech zachránit život.

Nejvíce se díky pozvánkám zvýšila docházka na takzvaný kolorektální screening, který má za cíl vyloučit rakovinu konečníku a tlustého střeva. V roce 2013, tedy před zahájením projektu, přicházelo na toto vyšetření měsíčně v průměru 31 837 klientů a klientek VZP. Od ledna 2014 do června 2015, kdy už pojišťovna zvala lidi dopisem, přicházelo měsíčně na tutéž prohlídku v průměru 40 142 lidí. Podrobně to ukazuje následující tabulka, která zachycuje i rozdílný zájem v různých regionech.

Jak chodili klienti VZP na kolorektální screening a jak pomohlo adresné zvaní

Prohlídky v roce 2013

Prohlídky v roce 2014

Prohlídky v 1. pololetí 2015

Prohlídky celkem po dobu projektu

Jak se během projektu změnila docházka*

Praha

33 294

45 606

23 866

69 472

+39,1 %

Středočeský kraj

36 000

49 653

23 036

72 689

+34,6 %

Jihočeský kraj

23 282

29 954

15 014

44 968

+28,8 %

Plzeňský kraj

20 158

24 052

12 251

36 303

+20,1 %

Karlovarský kraj

12 467

15 130

7 559

22 689

+21,3 %

Ústecký kraj

37 161

45 158

23 898

69 056

+23,9 %

Liberecký kraj

19 420

25 562

12 076

37 638

+29,2 %

Královéhradecký kraj

21 195

26 866

13 499

40 365

+27 %

Pardubický kraj

24 527

31 125

15 267

46 392

+26,1 %

Vysočina

25 657

32 563

16 643

49 206

+27,9 %

Jihomoravský kraj

43 642

53 919

27 404

81 323

+24,2 %

Olomoucký kraj

24 922

29 168

14 083

43 251

+15,7 %

Moravskoslezský kraj

30 113

35 743

18 977

54 720

+21,1 %

Zlínský kraj

30 206

36 941

17 554

54 495

+20,3 %

Celkem ČR

382 044

481 440

241 127

722 567

+26,1 %

*Jde o porovnání s referenčním obdobím (18 měsíců s průměrnou měsíční docházkou odpovídající roku 2013, tedy roku před zahájením projektu).

Nárůst docházky byl jasně patrný i u mamografického screeningu. V roce před adresným zvaním na něj měsíčně docházelo v průměru 31 001 žen, pozvánky pak toto číslo zvýšily v průměru na 32 548 žen měsíčně. Podrobný přehled včetně regionálních odlišností opět nabízí následující tabulka.

Jak chodily klientky VZP na mamograf a jak to ovlivnil projekt adresného zvaní

Prohlídky v roce 2013

Prohlídky v roce 2014

Prohlídky v 1. pololetí 2015

Prohlídky celkem po dobu projektu

Jak se během projektu změnila docházka*

Praha

38 756

39 773

28 448

68 221

+17,4 %

Středočeský kraj

39 073

41 773

13 745

55 518

-5,3 %

Jihočeský kraj

23 538

27 114

12 433

39 547

+12 %

Plzeňský kraj

21 762

21 320

11 228

32 548

0 %

Karlovarský kraj

12 169

13 063

6 270

19 333

+5,9 %

Ústecký kraj

31 911

34 085

15 532

49 617

+3,7 %

Liberecký kraj

20 051

19 889

10 120

30 009

0 %

Královéhradecký kraj

20 188

21 569

12 681

34 250

+13,1 %

Pardubický kraj

20 002

22 273

10 928

33 201

+10,7 %

Vysočina

28 195

28 453

15 413

43 866

+3,7 %

Jihomoravský kraj

43 198

45 323

22 971

68 294

+5,4 %

Olomoucký kraj

19 449

20 043

10 225

30 268

+3,7 %

Moravskoslezský kraj

28 708

27 526

16 124

43 650

+1,4 %

Zlínský kraj

25 019

28 484

9 068

37 552

0 %

Celkem ČR

372 019

390 688

195 186

585 874

+5 %

*Jde o porovnání s referenčním obdobím (18 měsíců s průměrnou měsíční docházkou odpovídající roku 2013, tedy roku před zahájením projektu).

Pětiprocentní nárůst zájmu o mamografické vyšetření je navíc zkreslený tím, že už v roce 2013 byl počet těchto prohlídek enormně zvýšený díky mimořádné preventivní akci VZP. Při ní pojišťovna nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek VZP. V letech předcházejících roku 2013 byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší (rok 2008 – 273 tisíc žen, 2009 – 250 tisíc žen, 2010 – 318 tisíc žen, 2011 – 327 tisíc žen, 2012 – 347 tisíc žen).

Z pohledu procentuálního nárůstu nejméně úspěšný, ale z hlediska počtu provedených prohlídek naopak nejfrekventovanější, je dlouhodobě screening rakoviny děložního hrdla. Za osmnáct měsíců, kdy VZP zvala klientky dopisem, vykázali lékaři celkem 1 734 569 těchto vyšetření. To je srovnatelném i s průměrem roku 2013. Proč také zde nepřinesl projekt vzestupný trend? Důvodem je především to, že u tohoto vyšetření je docházka dlouhodobě vysoká, gynekologové ho dělají ženám prakticky běžně při preventivních prohlídkách.

Pozvánky posílala VZP těm klientům, kteří mají na preventivní onkologické prohlídky ze zákona nárok, ale už několik let se jich nezúčastnili.

Cílovou skupinou v rámci projektu adresného zvaní byli

  • u rakoviny tlustého střeva a konečníku muži i ženy ve věku od 50 do 70 let
  • u screeningu rakoviny prsu ženy ve věku od 45 do 70 let
  • u rakoviny děložního hrdla ženy ve věku od 25 do 70 let

Hranice 70 let byla stanovena jen pro účely tohoto projektu – i nadále ale probíhají screeningová vyšetření bez omezení horní věkovou hranicí. Totéž se týká dolní věkové hranice u screeningu rakoviny děložního hrdla.

Poté, co loni VZP obeslala 1,2 milionu klientů, letos pokračovala druhým kolem pozvánek. Tu dostali ti, kdo na loňskou nereagovali. Zároveň se letos VZP zaměřila na boj proti rakovině také v rámci příspěvků, které poskytuje svým klientům na prevenci. Podrobnosti najdete zde.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí

Mohlo by vás zajímat

pozor_

Jak požádat o příspěvek v době epidemie COVID-19?

I když jsou pobočky VZP dočasně uzavřeny, naši klienti o příspěvky z fondu prevence nepřijdou. Žádosti je možno podat elektronicky. O příspěvek z fondu prevence je možné žádat elektronicky přes e-mailovou adresu vaší pobočky, která byla mimo jiné dočasně