Stovky lidí protestují, že se bez svého vědomí stali klienty OZP. Chtějí zpátky

Všeobecná zdravotní pojišťovna registruje od začátku roku v různých regionech už stovky případů, kdy se na ni lidé obracejí, že byli bez svého vědomí přeregistrováni k Oborové zdravotní pojišťovně (OZP).

Klienti, kteří se takto nezákonně a nevědomky stali pojištěnci méně významné zaměstnanecké pojišťovny, pak požadují, aby byli znovu zaregistrováni k VZP a mohli čerpat všechny výhody, které jim plynou z příslušnosti k nejsilnější pojišťovně v Česku.

Množství případů, kdy se lidé stali pojištěnci OZP, aniž by o tom věděli, vyvolává otázku, zda nešlo ze strany doposud neznámých náborářů o organizovanou nezákonnou činnost. Například jen v Libereckém a Ústeckém kraji se na VZP obrátilo už více než 250 klientů, kteří popřeli, že by podepsali souhlas s přeregistrací k OZP. Další takové případy se objevily v různých částech Moravy, v jižních Čechách i jinde.

Zaskočení lidé se o tom, že už nejsou klienty VZP, dozvídají často teprve poté, co jim do schránky přijde od OZP nový průkaz pojištěnce. Pokud se nechtějí se změnou smířit, mají dvě možnosti – buď se co nejdříve obrátit na pracoviště Oborové zdravotní pojišťovny a trvat na zrušení neplatné registrace, nebo požádat o asistenci VZP, která s vyřízením problému pomůže.

K tomu, aby klient změnil pojišťovnu, stačí vyplnit a podepsat přeregistrační formulář. Ten pak odnese nebo poštou zašle na kteroukoliv pobočku nově zvolené pojišťovny. Odhlašovat se u pojišťovny původní není potřeba. Změnu může každý udělat jednou za rok a na výběr má ze dvou termínů. Pokud podepíše a odevzdá přeregistrační formulář v období od 1. ledna do 31. března, stane se klientem nově vybrané pojišťovny od 1. července. Tutéž možnost má i v termínu od 1. července do 30. září, a pak se stane pojištěncem nové pojišťovny od začátku příštího roku.

Jak je možné, že někdo vyplnil formuláře za stovky klientů VZP a přehlásil je k OZP? Kde vzal jejich osobní údaje? V minulých letech se objevila řada nekalých praktik, jak tato data získat.

Nejčastější způsoby, jak najatí podvodníci přimějí klienty VZP k předložení průkazu pojištěnce, případně k „podpisu“ přeregistračního formuláře:

  • Tvrdí, že provádějí kontrolu platnosti průkazu pojištěnce, protože se chystá výměna.
  • Vydávají se za pracovníky pojišťovny, kteří kontrolují, zda lékaři nevykázali na klienta neposkytnutou péči. Pro kontrolu chtějí vidět průkaz pojištěnce.
  • Předstírají, že provádějí průzkum spokojenosti se službami pojišťovny, a požádají o podpis dotazníku. K podpisu však klientovi podstrčí přeregistrační formulář.
  • Požádají o podpis fiktivního evidenčního listu s tím, že tak klient potvrzuje vůli zůstat u VZP. Ve skutečnosti však klienta nechají podepsat přeregistrační formulář.

Všeobecná zdravotní pojišťovna proto důrazně varuje své klienty – pracovníci VZP žádné kontroly či průzkumy v bytech klientů ani na ulicích neprovádějí. Největší zdravotní pojišťovna nenajímá ani žádné externí náboráře.

V případě, že se na klienta VZP obrátí kdokoliv, kdo bude tvrdit, že pracuje pro VZP, může si to dotyčný ověřit telefonátem na centrální klientské lince 952 222 222. VZP zároveň uvítá, když ji lidé budou o podezřelých případech informovat.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí

Mohlo by vás zajímat

pozor_

Jak požádat o příspěvek v době epidemie COVID-19?

I když jsou pobočky VZP dočasně uzavřeny, naši klienti o příspěvky z fondu prevence nepřijdou. Žádosti je možno podat elektronicky. O příspěvek z fondu prevence je možné žádat elektronicky přes e-mailovou adresu vaší pobočky, která byla mimo jiné dočasně